[Zadanie nr 1][Zadanie nr 2] [Zadanie nr 3] [Zadanie nr 4] [Zadanie nr 5]
[Zadanie nr 6] [Zadanie nr 7] [Zadanie nr 8] [Zadanie nr 9] [Zadanie nr 10]
Zadanie nr 1; Państwo, prawo, społeczeństwo, obywatel.
[Zadanie nr 1][Zadanie nr 2] [Zadanie nr 3] [Zadanie nr 4] [Zadanie nr 5]
[Zadanie nr 6] [Zadanie nr 7] [Zadanie nr 8] [Zadanie nr 9] [Zadanie nr 10]
Zadanie nr 3; Bezpieczne zachowanie w domu, szkole, na ulicy.
TEMAT:
Sprawozdanie
W grudniu 2011 r. w III Liceum Ogólnokształcącym im. Adama Mickiewicza w Tarnowie w ramach programu „Bezpieczna szkoła” odbyły się w poszczególnych klasach debaty nt. „Państwo ,prawo, społeczeństwo, obywatel”. Celem ich było rozumienie wymienionych pojęć z zakresu edukacji obywatelskiej oraz kształtowanie postaw i uczuć patriotycznych. W czasie dyskusji rozważano następujące kwestie:
· Czym jest państwo?
· W jakim państwie żyjesz?
· Kto i co tworzy państwo?
· Jakie słowa/określenia kojarzą Ci się ze słowem „państwo”?
· Kto jest najważniejszy w państwie? Dlaczego?
· Czym jest prawo?
· Co to znaczy „mieć prawo do czegoś”?
· Wymień sytuacje życia codziennego, w jakich masz kontakt z prawem?
· Kto i co tworzy/stanowi prawo?
· Jakie słowa/określenia kojarzą Ci się ze słowem „prawo”?
· Kim jest obywatel?
· Co to znaczy „być obywatelem”?
· Czy każdy może być obywatelem?
· Jakie słowa/określenia kojarzą Ci się ze słowem „obywatel”?
· Jakie są podstawowe obowiązki i prawa obywatela?
· Czym jest społeczeństwo? Kto i co je tworzy?
· Co to znaczy „być członkiem społeczeństwa”?
· Czy każdy może zostać członkiem społeczeństwa?
· Kto jest najważniejszy w społeczeństwie? Dlaczego?
W czasie debaty wykorzystano metodę tzw. „burzy mózgów”, która miała za zadanie zaktywizować uczniów i umożliwić im swobodne wypowiedzi. Uczniowie brali czynny udział w dyskusji i okazali duże zainteresowanie tematem.
Podsumowaniem przeprowadzonych debat był test przygotowany przez nauczycieli historii (tekst w załączeniu) mający sprawdzić zdobytą wiedzę i kompetencje. Do testu zostało wytypowanych po dwóch uczniów z następujących klas: 1B, 1G, 1I, 1H, 2A, 2B, 2C, 2E, 2H, 2I, 3B, 3D, 3G i 3H.
Test sprawdzający odbył się 15 grudnia 2011 roku o godzinie 8.20.
Uczniowie wykazali się dobrą znajomością tematu, udzielono średnio około 76% poprawnych odpowiedzi (co przekłada się na ocenę dobrą – 4). Uczestnicy testu potrafili odnieść uzyskaną wiedzę do sytuacji w kraju i na świecie. Wynik testu okazał się być w pełni satysfakcjonujący.
dr Łukasz Jewuła