18 lutego odbyły się pierwsze debaty 9. sezonu Tarnowskiej Ligi Debatanckiej.
Startowały dwie drużyny z III LO pod opieką Marty Mikosińkiej i obie wygrały te pojedynki.
Drużyna 1 wygrała debatę z drużyną IV LO:
1. Matylda Frączek 2Ag
2. Kacper Beker 2Eg
3. Julia Sus 2Bg
4. Jakub Dudek 2Eg
oraz mówcy rezerwowi zaangażowani w przygotowanie merytoryczne:
Wiktor Onik 2F
Mateusz Kosman 2F
Teza debaty brzmiała: Starzenie się społeczeństwa będzie miało bardziej negatywne konsekwencje dla Polski niż zmiany klimatyczne.
Tytuł najlepszego mówcy debaty przypadł Julii Sus!

Drużyna 2 wygrała debatę z drużyną V LO:
1. Oliwia Zimirska 1G
2. Zuzanna Ostręga 1A
3. Nikola FIl 1C
4. Filip Białobrzewski 2Ag
oraz mówczyni zaangażowana w przygotowanie merytoryczne:
Karolina Zając 1G

Teza debaty brzmiała: Współcześni ludzie bardziej ufają celebrytom niż ekspertom w danej dziedzinie.
Gratulujemy zwycięstwa i życzymy dalszych sukcesów!!!
Tarnowska Liga Debatancka jest wydarzeniem edukacyjnym, związanym ze wzmacnianiem świadomości społecznej, aktywności obywatelskiej i budowaniem nowej kultury wypowiedzi wśród młodzieży ze szkół ponadgimnazjalnych miasta Tarnowa. W tym celu używane jest narzędzie debatowania w stylu oksfordzkim.
W debacie tej występują zwolennicy i przeciwnicy postawionej przed zawodnikami tezy.
Debata ma swojego marszałka i sekretarza, którzy powinni zajmować widoczne miejsce na sali obrad. Zespoły zwolenników i przeciwników tezy, liczące tyle samo osób, zajmują miejsca po prawej i lewej stronie stołu prezydialnego, krzesełka dla publiczności ustawione są analogicznie, po lewej i prawej stronie sali. Marszałek udziela głosu naprzemiennie zwolennikom i przeciwnikom tezy, przedstawiciele publiczności również mogą zabrać głos po każdej ze stron. Czas wystąpień jest ograniczony, sekretarz ma obowiązek pilnować przestrzegania czasu oraz dyscyplinować mówców. W trakcie debaty należy zaplanować dwie lub trzy przerwy kiedy słuchacze zajmują miejsca po tej stronie sali, po której znajduje się zespół, który przekonał ich do swojej racji. Jeśli pod koniec debaty liczba osób jest zbliżona po obu stronach, można przeprowadzić anonimowe głosowanie, które wyłoni zwycięski zespół. Można też zaplanować inną formę ewaluacji, np. przygotować formularz oceny, w którym będziemy próbować nakierować uczniów na te elementy wystąpień – dobór argumentów, spójność wypowiedzi, praca zespołowa – na które szczególnie powinni zwrócić uwagę. To pozwoli nam uniknąć sytuacji, kiedy głosujący kierują się osobistą sympatią do debatujących oraz pobudzić do myślenia tych, którzy z zasady ciężko zmieniają zdanie.
Debata to metoda pracy, która kształtuje w uczniach wielorakie umiejętności. Pozwala im dostrzec siłę i możliwości, jakie daje dialog i dyskusja, a co za tym idzie – wykształca w nich postawy obywatelskie.
Uczniowie zaczynają dostrzegać, że demokracja jest nieustannym dialogiem społecznym i rozumieć, jak ważna jest umiejętność wypowiadania własnego zdania, formułowania efektywnych, przekonujących argumentów, a zarazem
słuchania głosu innych.
Debatowanie:
» rozwija umiejętność wypowiadania się na forum;
» rozwija umiejętność tworzenia logicznych, konkretnych i klarownych wypowiedzi;
» wzmacnia pewność siebie;
» pokazuje, jak istotne jest uważne słuchanie innych i uczy poszanowania innego punktu widzenia;
» rozwija umiejętność twórczego i krytycznego myślenia;
» kształci umiejętność tworzenia różnorodnej, jasnej i efektywnej argumentacji;
» zwraca uwagę na to, jak istotne jest popieranie argumentów rzetelnymi dowodami;
» wspomaga procesy demokratyzacji szkoły.
słuchania głosu innych.
Debatowanie:
» rozwija umiejętność wypowiadania się na forum;
» rozwija umiejętność tworzenia logicznych, konkretnych i klarownych wypowiedzi;
» wzmacnia pewność siebie;
» pokazuje, jak istotne jest uważne słuchanie innych i uczy poszanowania innego punktu widzenia;
» rozwija umiejętność twórczego i krytycznego myślenia;
» kształci umiejętność tworzenia różnorodnej, jasnej i efektywnej argumentacji;
» zwraca uwagę na to, jak istotne jest popieranie argumentów rzetelnymi dowodami;
» wspomaga procesy demokratyzacji szkoły.
Szkoły uczestniczące w projekcie, pojedynkują się między sobą na argumenty, dyskutując na tematy społeczne, gospodarcze, historyczne, kulturalne itp. Walka toczy się o Mistrzostwo Miasta Tarnowa.
Opiekun : Marta Mikosińska