14 listopada obchodziliśmy Ogólnopolski Dzień Biblioterapii. Święto to zostało ustanowione w rocznicę zarejestrowania Polskiego Towarzystwa Biblioterapeutycznego, które rozpoczęło działalność w 1997 roku.
Biblioterapia to systematyczne prowadzenie zajęć z książką, których celem jest dążenie do zmiany zachowania odbiorcy poprzez kontakt ze słowem pisanym i czytanym.
Ta metoda pozwala m. in. na uzyskanie wsparcia psychicznego, zmniejszenie stresu i poczucia osamotnienia, niepełnosprawności czy wykluczenia.
Leczniczą rolę książki, jako pierwszy na świecie zauważył, wskazał i do dziś rekomenduje, lekarz pediatra, Barry Zuckerman, profesor nauk medycznych w Bostonie, który wraz z Fundacją Powszechnego Czytania, zaangażował się w projekt „Książka na receptę. Recepta na sukces”.
W 2019 r. projekt ten był pilotażowo, ale z powodzeniem, realizowany w 45 w polskich przychodniach.
Lekarze pediatrzy, oprócz recept z lekami, wręczali rodzicom dodatkowe druki recept zachęcając rodziców i opiekunów, by czytali swoim dzieciom codziennie. Efektem tego były wyniki badań klinicznych, które sugerują, że dzieci, których rodzice przestrzegali takiego zalecenia lekarskiego:
- mają większe bierne i czynne kompetencje językowe – ich rozwój językowy jest szybszy,
- szybciej rozwijają kompetencje społeczne – umiejętność zabawy (także z innymi dziećmi) i radzenie sobie z lękami,
- mają większą zdolność skupienia uwagi i szybciej osiągają gotowość szkolną,
- rzadziej wykazują różne formy nadreaktywności, itp.
W związku z Dniem Biblioterapii w listopadzie naszej Szkole odbyły się dwie lekcje, w kasie 2e i 2f, podczas których uczniowie dyskutowali na temat skuteczności biblioterapii w kontekście innych, dostępnych młodzieży form terapii, np. muzykoterapii, dogoterapii itp.
Lekcje przygotowała i poprowadziła p. Bernadeta Rzeszutko z biblioteki szkolnej
Dziękujemy!