I. REGULAMIN DOTYCZĄCY ZASAD

USPRAWIEDLIWIANIA NIEOBECNOŚCI

ORAZ ZWALNIANIA SIĘ Z ZAJĘĆ LEKCYJNYCH

PRZEZ UCZNIÓW

  1. Zadania wychowawców klas:
    • powiadomienie rodziców /opiekunów prawnych na początku roku szkolnego o ich obowiązkach, obowiązkach uczniów i oczekiwaniach Szkoły oraz krokach, jakie Szkoła będzie podejmować w przypadkach łamania prawa, w tym szkolnego oraz braku należytej reakcji ze strony rodziców / opiekunów prawnych,
    • przeprowadzenie podstawowego rozeznania sytuacji rodzinnej uczniów,
    • podejmowanie systematycznie działań mających przeciwdziałać absencji,
    • traktowanie nieobecności ucznia powyżej 3 dni jako konieczności wymagającej interwencji – kontaktu z rodzicami dla wyjaśnienia sprawy,
    • pisemne potwierdzenie w zeszycie zwolnień i usprawiedliwień niepełnoletniego dziecka wiarygodności złożonego w nim wzoru podpisu rodzica/opiekuna prawnego,
    • usprawiedliwienie nieobecności ucznia tylko wtedy, gdy prośba o usprawiedliwienie wraz z uzasadnieniem absencji jest zapisana w zeszycie zwolnień ucznia przez: rodzica lub opiekuna prawnego ucznia niepełnoletniego /pełnoletniego ucznia,
    • usprawiedliwienie nieobecności ucznia na części zajęć lekcyjnych w danym dniu tylko po uzyskaniu przez niego pisemnej zgody (wydanej na podstawie zapisu w zeszycie zwolnień) dyrektora/wicedyrektorów na wcześniejsze opuszczenie zajęć,
    • odmówienie usprawiedliwienia nieobecności ucznia, jeżeli podana przez niego przyczyna absencji jest niezgodna z prawdą.
  2. Zadania pozostałych nauczycieli:
    • sprawdzanie każdorazowo obecności uczniów na lekcji i odnotowywanie nieobecności w dzienniku lekcyjnym,
    • zgłaszanie wychowawcom klas każdych kolejnych 2 nieobecności na lekcji z danego przedmiotu,
    • analizowanie przyczyny nieobecności uczniów.na jego przedmiocie.
  1. Zadania ucznia:
    • posiadanie zeszytu zwolnień i usprawiedliwień, w którym – w przypadku uczniów niepełnoletnich – znajduje się wzorzec podpisu rodzica/opiekuna prawnego; podpis ten musi być złożony w obecności wychowawcy klasy (np. na zebraniu dla rodziców/opiekunów prawnych),
    • usprawiedliwianie każdej nieobecności osobno z podaniem uzasadnienia danej absencji,
    • usprawiedliwienie opuszczonych godzin na najbliższej godzinie wychowawczej,
    • przestrzeganie procedur dotyczących wybranych sytuacji:                                                             —uczeń niepełnoletni może być zwolniony z pojedynczych godzin lekcyjnych w trakcie zajęć szkolnych tylko w wyjątkowych sytuacjach za pisemnym podaniem przyczyny przez rodziców / opiekunów prawnych w zeszycie zwolnień i potwierdzeniem u dyrektora /wicedyrektorów,                  uczeń pełnoletni może być zwolniony z pojedynczych godzin lekcyjnych w trakcie zajęć szkolnych tylko w wyjątkowych sytuacjach za pisemnym podaniem przyczyny w zeszycie zwolnień i potwierdzeniem u dyrektora /wicedyrektorów,                                                                                 uczeń może być zwolniony z zajęć wychowania fizycznego lub basenu powyżej jednego miesiąca za okazaniem zwolnienia lekarskiego wystawionego przez lekarza, którego uprawnienia do ww. określają aktualnie obowiązujące przepisy prawa,                                                                           uczeń może być zwolniony z wykonywania określonych ćwiczeń fizycznych na zajęciach wychowania fizycznego na podstawie opinii o ograniczonych możliwościach wykonywania przez ucznia tych ćwiczeń wydanej przez lekarza, którego uprawnienia do ww. określają aktualnie obowiązujące przepisy prawa (na czas określony w tej opinii),                                                      uczeń ubiegający o zwolnienie z obecności na zajęciach wychowania fizycznego zobowiązany jest do uregulowania tej sprawy w ciągu 7 dni roboczych od momentu uzyskania zaświadczenia lekarskiego zwalniającego z wszystkich lub części lekcji WF; niedopełnienie tego obowiązku jest równoznaczne z nieusprawiedliwioną nieobecnością ucznia odpowiednio na wszystkich lub części zajęć z tego przedmiotu,
  1. Zadania rodzica/opiekuna prawnego:
    • w obecności wychowawcy klasy złożenie w zeszycie zwolnień i usprawiedliwień niepełnoletniego dziecka wzoru swojego podpisu,
    • systematyczne usprawiedliwianie nieobecności niepełnoletniego dziecka poprzez zapis w zeszycie zwolnień i usprawiedliwień z podaniem uzasadnienia danej absencji,
    • przedłożenie do dyrekcji podania w sprawie zwolnienia swojego niepełnoletniego dziecka z zajęć wychowania fizycznego lub basenu powyżej jednego miesiąca, które musi być poparte odpowiednim zaświadczeniem wystawionym przez lekarza i połączone z deklaracją o odpowiedzialności za ucznia w przypadku późniejszego rozpoczynania lub wcześniejszego kończenia zajęć

 

II. REGULAMIN  ORGANIZACJI  I PRZEBIEGU WYCIECZEK

PEŁNA WERSJA: Pliki do pobrania: regulamin wycieczki wraz z  załącznikami oraz procedury: SKM_C30824031806040

           WYBRANE FRAGMENTY REGULAMINU:

1.WYCIECZKI – PROCEDURY ORGANIZACYJNE w  III LO im. A. Mickiewicza w Tarnowie

Klasowe wycieczki przedmiotowe:

  1. W jednodniowych wycieczkach przedmiotowych uczestniczą wszyscy uczniowie danej klasy.
  2. Ewentualna liczba uczniów, którzy nie biorą udziału w wycieczce przedmiotowej to maksymalnie 10%* stanu osobowego danego oddziału.
  3. Nie należy łączyć wycieczek przedmiotowych z różnych przedmiotów, jeżeli wydłuża to czas trwania wyjazdu do dwóch lub więcej dni.
  4. Kolejność czynności związanych z planowaniem wycieczki przedmiotowej powinna wyglądać następująco:
  • zebranie przez Nauczyciela od wszystkich uczniów pisemnej deklaracji uczestnictwa                        w wycieczce,
  • zgłoszenie terminu wyjazdu i liczby uczestników do wicedyrekcji w celu uzyskania                        akceptacji,
  • rozpoczęcie działań organizacyjnych.

* w uzasadnionych przypadkach Dyrekcja może podjąć decyzję o zwiększeniu liczby uczniów niebiorących udziału w wycieczce przedmiotowej

Klasowe wycieczki turystyczno – krajoznawcze:

  1. W wycieczkach klasowych uczestniczą wyłącznie uczniowie danej klasy.
  2. Liczba uczniów uczestniczących w wycieczce to minimum 90%* stanu osobowego danego oddziału.
  3. Kolejność czynności związanych z planowaniem wycieczki powinna wyglądać następująco:
  • ustalenie kwoty opłaty za wycieczkę umożliwiającej wyjazd wszystkim uczniom,                              bez względu na ich status materialny, 
  • wybór miejsca wyjazdu adekwatny do możliwości finansowych uczniów,
  • zebranie prze Wychowawcę od wszystkich uczniów pisemnej deklaracji uczestnictwa                       w wycieczce,
  • zgłoszenie terminu wyjazdu i liczby uczestników do wicedyrekcji w celu  uzyskania                       akceptacji,
  • rozpoczęcie działań organizacyjnych (np. rezerwacja noclegów, ewentualna                                   wpłata zaliczki itp.)

* w uzasadnionych przypadkach Dyrekcja może podjąć decyzję o zwiększeniu liczby uczniów niebiorących udziału w wycieczce klasowej

 

ZALECENIA/ WYMOGI ORGANIZACYJNE

  1. Na klasową wycieczkę turystyczno – krajoznawczą (jedna w danym roku szkolnym) przeznacza się trzy dni z tygodnia nauki; zwiększenie liczby dni (do maksymalnie czterech) jest możliwe jako nagroda (np. jeżeli klasa w konkursie szkolnym wygra dodatkowy dzień/ dodatkowe dni do wycieczki).
  2. Ramy czasowe wycieczki:
  3. a)     wycieczka rozpoczyna się rano;
  4. b)     wycieczka kończy się po południu.
  5. Uczniowie są zobowiązani do uczestniczenia w pełnym wymiarze w zajęciach edukacyjnych w dniach przed i po wycieczce (oczywiście, jeżeli są to dni w tygodniu nauki). Nieprzestrzeganie tej zasady może skutkować adekwatnymi do danej sytuacji działaniami dyscyplinującymi, np. brakiem możliwości wyjazdu na wycieczkę klasową w następnym roku szkolnym.

2. REGULAMIN OKREŚLAJĄCY ZASADY ZACHOWANIA UCZNIÓW PODCZAS WYCIECZEK SZKOLNYCH   obowiązujący w  III LO im. Adama Mickiewicza w Tarnowie

  1. Wycieczki są formą zajęć szkolnych, na których obowiązują wszystkie zasady Statutu Szkoły.
  2. Uczniowie przebywają na wycieczce pod opieką nauczycieli i (lub) opiekunów spoza grona pedagogicznego Szkoły zaakceptowanych przez dyrektora Szkoły.
  3. Zachowanie człowieka w miejscach publicznych daje świadectwo o jego kulturze, może mieć również wpływ na bezpieczeństwo innych osób. Dlatego każdy uczestnik wycieczki zobowiązany jest:

a) zachowywać się w sposób zdyscyplinowany i kulturalny;

b) stosować się do poleceń, zakazów i nakazów wydawanych przez wszystkich opiekunów lub przewodników (m. in. całkowity zakaz: spożywania alkoholu, palenia papierosów, zażywania narkotyków, dopalaczy itp.);

c) aktywnie uczestniczyć we wszelkich formach aktywności przewidzianych programem wyjazdu;

d) nie oddalać się od grupy bez uprzedniego zgłoszenia opiekunowi i uzyskania od niego

odpowiedniego zezwolenia;

e) przestrzegać przepisów ruchu drogowego i zachowywać ostrożność na ulicach i w miejscach, w których może grozić jakiekolwiek niebezpieczeństwo;

f) przestrzegać regulaminów dotyczących zachowania się w obiektach zabytkowych i innych szczegółowych regulaminów odwiedzanych miejsc (np. regulaminów parków narodowych i parków krajobrazowych);

g) wszystkie problemy organizacyjne, zdrowotne, zagrażające bezpieczeństwu uczestników i inne ważne sprawy zgłaszać opiekunom;

h) pokryć ewentualne koszty wyrządzonych przez siebie zniszczeń;

i) w miejscach noclegowych postępować zgodnie z obowiązującym tam regulaminem (m.in przestrzegać ciszy nocnej od godz. 22.00 do godz. 6.00);

j) przebywać w przydzielonych wcześniej miejscach zakwaterowania w godzinach nocnych.

4. Poszczególni uczniowie naruszający zasady Statutu Szkoły i Regulaminu Wycieczek, dopuszczający się zachowań uznanych przez kierownika (opiekuna) grupy za niewłaściwe lub naganne mogą zostać odesłani do domu, po telefonicznym poinformowaniu rodziców i dyrektora Szkoły.

5. Rodzice zobowiązują się do niezwłocznego odbioru syna / córki z miejsca pobytu grupy na własny koszt oraz do zwrotu ewentualnego (wcześniej uzyskanego) dofinansowania. Środki wpłacone na pokrycie kosztów wycieczki nie podlegają zwrotowi.

6. Jeśli wielu uczestników wycieczki w sposób rażący łamie ustalone zasady pobytu, nie przestrzega wymogów bezpieczeństwa lub zachowuje się niewłaściwie, kierownik wycieczki może przerwać wyjazd i zarządzić powrót do domu całej grupy.

7. W przypadku przerwania wycieczki ze względu na niewłaściwe zachowanie wielu uczniów, uczestnicy wycieczki są zobowiązani do pokrycia wszystkich kosztowa z tym związanych (ewentualne koszty niewykorzystanej rezerwacji noclegów, zamówionych biletów itp.).

8. Za nieprzestrzeganie Regulaminu uczeń może być również ukarany zgodnie z przepisami Statutu Szkoły:

a) nagana ustna,

b) nagana ustna połączona z wpisem do dziennika i zawiadomieniem rodziców,

c) obniżenie stopnia ze sprawowania i zawiadomienie rodziców.

3. WYCIECZKI   –  fragmenty Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 26 maja 2018 r. w sprawie warunków i sposobu organizowania przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki krajoznawstwa i turystyki  ORAZ Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 26 lipca 2018 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków i sposobu organizowania przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki krajoznawstwa i turystyki:

  1. Krajoznawstwo i turystyka są organizowane w formie:

1) wycieczek przedmiotowych – inicjowanych i realizowanych przez nauczycieli w celu uzupełnienia programu wychowania przedszkolnego albo programu nauczania w ramach jednego lub kilku przedmiotów,

2) wycieczek krajoznawczo-turystycznych o charakterze interdyscyplinarnym, w których udział nie wymaga od uczniów przygotowania kondycyjnego i umiejętności posługiwania się specjalistycznym sprzętem, organizowanych w celu nabywania wiedzy o otaczającym środowisku i umiejętności zastosowania tej wiedzy w praktyce,

3) specjalistycznych wycieczek krajoznawczo-turystycznych, w których udział wymaga od uczniów przygotowania kondycyjnego, sprawnościowego i umiejętności posługiwania się specjalistycznym sprzętem, a program wycieczki przewiduje intensywną aktywność turystyczną, fizyczną lub długodystansowość na szlakach turystycznych.

  1. Wycieczki mogą być organizowane w kraju lub za granicą.
  2. Organizację i program wycieczki dostosowuje się do wieku, zainteresowań i potrzeb uczniów, ich stanu zdrowia, kondycji, sprawności fizycznej i umiejętności.
  3. Zgodę na zorganizowanie wycieczki wyraża dyrektor szkoły, zatwierdzając kartę wycieczki (do pobrania w sekretariacie szkoły).
  4. Do karty wycieczki dołącza się listę uczniów biorących udział w wycieczce, zawierającą imię i nazwisko ucznia oraz telefon rodzica lub rodziców ucznia. Listę uczniów podpisuje dyrektor szkoły.
  5. W przypadku wycieczki organizowanej za granicą:

1) dyrektor szkoły jest obowiązany poinformować organ prowadzący i organ sprawujący nadzór pedagogiczny o organizowaniu takiej wycieczki, przekazując kartę wycieczki (dyrektor szkoły nie przekazuje listy uczniów)

2) szkoła ma obowiązek zawrzeć umowę ubezpieczenia od następstw nieszczęśliwych wypadków i kosztów leczenia na rzecz osób biorących udział w wycieczce, o ile obowiązek zawarcia takiej umowy nie wynika z odrębnych przepisów;

3) kierownik wycieczki lub co najmniej jeden opiekun wycieczki zna język obcy na poziomie umożliwiającym porozumiewanie się w krajach tranzytowych i kraju docelowym.

  1. Zgoda rodziców na udział w wycieczce ucznia niepełnoletniego jest wyrażana w formie pisemnej.
  2. Dyrektor szkoły wyznacza kierownika i opiekunów wycieczki spośród pracowników pedagogicznych szkoły.
  3. W zależności od celu i programu wycieczki opiekunem wycieczki może być także osoba niebędąca pracownikiem pedagogicznym szkoły, wyznaczona przez dyrektora szkoły.

10.W przypadku specjalistycznej wycieczki krajoznawczo-turystycznej, kierownik i opiekunowie wycieczki są obowiązani posiadać udokumentowane przygotowanie zapewniające bezpieczną realizację programu wycieczki.

  1. Dyrektor szkoły może wyrazić zgodę na łączenie funkcji kierownika i opiekuna wycieczki.

III. REGULAMIN „PÓŁMETKA”

  1. „Półmetek” jest zabawą organizowaną w  klasach trzecich  za przyzwoleniem dyrekcji tylko na terenie szkoły.
  2. Za bezpieczeństwo i przebieg zabawy w szkole są odpowiedzialni wychowawcy klas  i rodzice/opiekunowie prawni, którzy sprawują opiekę nad młodzieżą w czasie zabawy.
  3. W zabawie uczestniczą tylko uczniowie wymienionych klas bez osób towarzyszących.
  4. Czas trwania zabawy nie powinien przekroczyć godz. 24.00.
  5. Bezpieczny powrót do domu zapewniają rodzice.
  6. Uczniowie zobowiązani są do przestrzegania następujących zasad:
  • nie piją alkoholu,
  •  nie palą papierosów,
  • nie zażywają narkotyków, dopalaczy i innych substancji psychoaktywnych.

7. Osoby łamiące regulamin muszą opuścić zabawę w trybie natychmiastowym z powiadomieniem rodziców/opiekunów prawnych i na ich koszt.

  1. Za łamanie regulaminu ocena ze sprawowania ulega obniżeniu.